Tuesday 11 September 2012

Apa itu LEMAH SYAHWAT


DEFINISI
Lemah tenaga batin atau juga dikenali sebagai mati pucuk merujuk kepada ciri-ciri kegagalan alat kelamin lelaki untuk menegang atau mengekalkan ketegangan sehingga mencapai kepuasan seks.[1]
Ia juga dikenali dengan nama disfungsi erektil (ED) atau "impotens'"' dalam istilah perubatan.

PUNCA:
Keadaan ini berpunca dari banyak sebab, seperti masalah jantung yang tidak disedari , darah tinggi dan kencing manis, kebanyakannya mampu dirawat.
Punca masalah lemah tenaga batin boleh disebabkan oleh psikologi atau fisikologi. Dari segi fisiologi, ketegangan zakar adalah melalui mekanisma hidrolik berasaskan darah memasuki dan dikekalkan dalam zakar, dan terdapat pelbagai cara ia terhalang, kebanyakannya boleh dirawat. Mati pucuk psikologi adalah di mana kegagalan tegang disebabkan pemikiran atau perasaan dan bukannya kegagalan fisikologi; dan ini sering kali boleh diatasi. Dalam masaalah mati pucuk psikologi, terdapat kesan plasebo yang jelas.
Ubat yang diberikan oleh doktor untuk merawat penyakit kencing manis, sakit jantung dan tekanan darah tinggi boleh menyebabkan lemah tenaga batin apabila diambil secara berterusan. Oleh itu, adalah baik jika pesakit berbincang dengan doktor berkenaan kesan sampingan tersebut, sebelum memula mengambilnya.
Pesakit dengan masalah jantung sering kali diberikan ubat yang mengandungi nitrat. Bahan aktif dalam ubat mati pucuk (seperti Sildenafil Citrate (Viagra),Cialis dan Levitra) mampu berinteraksi dengan nitrat dan menurunkan tekanan darah kepada paras merbahaya dan mampu membawa maut.
Bagi pesakit kencing manis, darah tinggi atau kalesterol tinggi mengambil ubat tanpa rujukan doktor mampu menyebabkan kesan sampingan merbahaya seperti kegagalan ginjal.
Lemah tenaga batin, berkait rapat dengan tanggapan budaya kepada kesuburan, kejayaan, dan kelakian, mampu menyebabkan kesan psikologi teruk termasuk perasaan malu, perasaan hilang harga diri atau rendah diri; seringkali ia tidak perlu kerana dalam kebanyakan kes ia boleh diatasi. Terdapat budaya menyepi yang kuat dan tidak mampu berbincang mengenai masaalah ini. Fakta sebenar adalah sekitar 1 dari 10 lelaki akan mengalami masaalah lemah tenaga batin berulang pada satu ketika dalam hidup mereka.

1 comment:

  1. Saya tertarik bila membaca artikel lemah syahwat ini dan ingin berkongsi pendapat. kadangkala lemah syahwat berpunca dari gangguan syaitan atau sihir, sudah tentu tidak boleh dirawat dengan pemakanan semata2. Saya selalu mencadangkan kawan2 yg bermasaalah lemah syahwat menemui 1 ustaz di negeri Johor.. Alhamdulilah kata mereka semenjak berubat sengan ustaz tu ok malahan ada yg isterinya akhirnya mengandung setelah lebih tujuh tahun menikah tidak dapat cahayamata : Ustaz Adi Wijaya, guru agama di daerah Pontian / tinggal di kg Belahan Tampok, Rengit, Batu Pahat, Johor. Saya paparkan kisah ini untuk membantu sesama umat yang memerlukan khidmat perubatan traditional agar tidak tersilap memilih perawat. Sempat saya rakam beberapa foto ritual perubatan beliau:
    http://my.opera.com/saharaaban/albums/show.dml?id=14706102
    http://www.flickr.com/photos/100007933@N06/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...